De gebroken vleugel van de Duitse adelaar
(recensie: Philip M. Bosscher)
De auteur van deze
brochure heeft terecht naam gemaakt met publicaties ovcr diverse
aspecten van de Tweede Wereldoorlog voorzover deze Nederland
betreffen. Ditmaal houdt hij zich bezig met luchtoperaties in het
kader van ‘Fall Gelb’: het Duitse offensief in West-Europa
tijdens het voorjaar van 1940.
Het is stellig een
waar monnikenwerk geweest om, terwijl de beschikbare bronnen en
andere gegevens vele vragen openlaten, een betrouwbaar ogend
overzicht samen te stellen van de verliezen van de Luftwaffe in
wat ironisch wel de ’Tachtig-Urige Oorlog’ wordt genoemd.
Brongers maakt duidelijk dat deze verliezen bepaald gevoelig geweest
zijn en in dat opzicht niet afwijken van gelijktijdige ontwikkelingen
elders boven West-Europa. In de strijd om Nederland verloren de
Duitsers vooral veel Junkers Ju-52 vliegtuigen, een substantieel
gedeelte van wat zij beschikbaar hadden voor troepenvervoer door de
lucht.
Het is een
interessante vraag of en in hoeverre deze verliezen nadien van
invloed geweest zijn op het Duitse krijgsbeleid. Brongers wijst er
impliciet op dat bij de voorbereiding van ‘Unternehmen Seelöwe’
- de invasie in Engeland - en van aanslagen op Gibraltar en Malta
inzet van ‘Luftlandetruppen’ hoegenaamd geen rol heeft gespeeld.
Hij vermeldt evenwel niet dat de verovering van Creta in mei 1941
voor een belangrijk deel het gevolg was van de succesvolle inzet van
Duitse transportvliegtuigen.
Dr.Philip
M.Bosscher
Trefwoorden:
Nederland,
Duitsland, Tweede Wereldoorlog, Luftwaffe, Militaire geschiedenis