Breken met het verleden
(recensie: Diane Spelbos)
Breken met het
verleden vertelt vooral over de geschiedenis van Nijmegen
gedurende de roerige Bataafse tijd. Zoals de ondertitel al aangeeft,
wil Langereis niet alleen herinneringen oproepen maar ook de aandacht
vestigen op wat men is vergeten, de lieux de mémoires die
zijn afgebroken. Als onderwerp voor deze benadering heeft ze de
Valkhofburcht in Nijmegen gekozen. Deze Romaanse palts dateert deels
uit de 8ste eeuw ten tijde van de heerschappij van Karel
de Grote. Na een verwoestende brand is de burcht opnieuw gebouwd in
de 12de eeuw onder supervisie van Frederik I Barbarossa.
Hij koos deze plek uit als keizerlijke residentie. Nu resteren ons
slechts de Sint Nicolaaskapel en de Sint Maartenkapel omgeven door
een stadspark, in 1800 ontworpen door landschapsarchitect Johann
David Zocher sr.
Sinds
jaar en dag wordt er gestreden over herbouw van de Valkhofburcht.
Maar, zo stelt Langereis, ook de afbraak is een historische
gebeurtenis, die geplaatst kan worden in het revolutionaire
gedachtegoed van de Bataafse Republiek. Het discours tussen behoud en
iconoclasme dateert al uit de Romeinse tijd. Enerzijds bestaat de
overtuiging dat behoud van het oude noodzakelijk is om ons te
behoeden voor moreel verval. Anderzijds is er de mening van hen die
willen breken met een in hun ogen verachtelijk verleden en alle
herinneringen hieraan willen vernietigen. In hun ogen was de sloop
van de Valkhofburcht, zoals Langereis dat noemt “Destructie als
constructieve daad” (p. 19).
In het hoofdstuk
‘Tijdlagen’ wordt de geschiedenis van de stad Nijmegen en de
Valkhofburcht overzichtelijk beschreven. Vervolgens wordt de
geschiedenis van het ontstaan, bestaan en einde van de Bataafse
Republiek als geheel uit de doeken gedaan. In het hele land ging de
Bataafs - Franse bezetting gepaard met het uitwissen van
herinneringen, het opheffen van instituten en het vernietigen van
artefacten uit de Oranjedynastie.
In
Nijmegen werd de Bataafse omwenteling in november 1794 een feit.
Langereis beschrijft de invloed van deze gebeurtenis op het
conservatieve, oranjegezinde stadsbestuur. Hervormingsmaatregelen
werden getraineerd en de vernietiging van grafmonumenten en gebouwen
enigszins beteugeld. Zo riep raadslid Hendrik Hoogers in zijn rede in
mei 1795 met de woorden “Laat ons het oude niet geheel verwerpen”
(p. 102) zijn medestadsbestuurders op tot bedachtzaamheid. Desondanks
kon men de patriottische behoefte aan het breken met het verleden in
de hoedanigheid van de Valkhofburcht uiteindelijk niet tegenhouden.
Niet alleen uit financiële noodzaak, onderhoud was veel te duur,
maar vooral als politieke afrekening werd voor sloop gekozen. Dit
symbool van behoudzucht, macht en arrogantie ten tijde van politieke
polarisatie, moest volgens de tegenstanders worden vernietigd. De
bijnaam van de Valkhofburcht was ‘Tirannenburcht’ en ze werd op
één lijn gesteld met de Bastille in Parijs.
De Nijmeegse stedelingen bleven de burcht echter als landschappelijk
en geschiedkundig baken zien: een geliefd stadsembleem, dat is terug
te vinden op schilderijen van onder andere Albert Cuyp en Jan van
Goyen en ook op stadsplattegronden prominent aanwezig is. Een felle
politieke strijd volgde. Uiteindelijk werd het stadsbestuur
aangeboden de beide kapellen te kopen. Zij deden al jaren dienst als
stal en kolenopslagplaats en behoefden grondige restauratie. Er werd
besloten om gelijktijdig een stadspark op het Valkhofterrein aan te
leggen. Dit paste in het 18de -eeuwse romantische idee van
de intellectuele, reflectieve wandeling in de natuur. Zocher sr
ontwierp het park in Engelse landschapstijl. Allerlei oudheden,
uitgebeitelde spreuken en overblijfselen van de sloop werden in de
tuin geplaatst om als ornamenten de herinnering aan de roemruchte
Valkhofburcht levendig te houden.
Met de vele citaten
uit geschriften en vergaderingsnotulen weet Langereis een beeld te
geven van de sfeer tijdens de revolutiejaren. Toch kan ik me niet aan
de indruk onttrekken dat zij niet echt een keuze heeft kunnen maken.
Uitgebreide
uitstapjes naar de voorgeschiedenis van de Franse
revolutie, het ontstaan van de Engelse landschapsarchitectuur en
dergelijke maken dat een te algemeen en grotendeels bekend beeld van
deze periode in de geschiedenis wordt geschetst. Hiermee lijkt
Langereis haar doel voorbij te schieten. Slechts in enkele passages
wordt de breuk met het verleden benadrukt. Desondanks wil ik een
positief geluid laten horen. In de huidige ontwikkelingen binnen het
Nijmeegs stadsbestuur, dat de intentie heeft de oude burcht te laten
herrijzen, geeft dit boekje een welkome nieuwe invalshoek. Juist het
feit dat de Valkhofburcht is afgebroken en plaats heeft gemaakt voor
een inmiddels historisch park is volgens Langereis reden om het zo te
laten. Ook dat is geschiedenis.
Diane
Spelbos
Trefwoorden: Nederland,
Nieuwe tijd, Bataafse republiek, Nijmegen, Valkhofburcht,
Landschapstuinen, Zocher, Erfgoeddiscussie.